Concursul național de românâ Euclid


Noutati concurs

Concursul Naţional Euclid se reactivează în 2017!

 

 

Începând cu anul 2017 ne propunem să revenim cu o nouă serie de competiţii la Matematică şi Limba Română.

Suntem încă în curs de organizare, dar vă rugăm să ne rămâneţi alături şi să urmăriţi noutăţile de pe site!

 

            Vă dorim Sărbători Fericite şi un an nou de nota 10!

NOUTATI

 

Stimaţi participanţi,

În anul şcolar 2015-2016 Concursul Naţional Euclid

va trece în online.

Ne am străduit din răsputeri să găsim o formă de

organizare care să răspundă tuturor cerinţelor ce apar

în urma fiecărui eveniment, din păcate acest lucru nu

va fi posibil în timp util pentru acest an.

Examinarea online are atât avantaje, cât şi

dezavantaje, dar cel mai important lucru este că

păstrează viu interesul pentru competiţie şi pentru

subiecte diferite faţă de cele din manuale şi culegeri.

Un alt avantaj este că are o periodicitate lunară,

inclusiv în timpul vacanţei.


De asemenea, nu ezitaţi să ne scrieţi pe adresa

romana.euclid@gmail.com !

Vă dorim succes!

Echipa Euclid

 

 

 

Începând cu anul şcolar 2015-2016, Concursul Naţional Euclid vă propune un nou proiect, Platforma de învăţare Euclid-learning.

Acest proiect s-a născut dintr-o conjunctură atipică: nevoia de evaluări externe riguroase este evidentă (şi demonstrată prin prezenţa elevilor în număr considerabil la Concursul Euclid din toţi anii anteriori) însă a devenit din ce în ce mai greu şi incomod să organizăm concursurile în afara şcolilor. Pe de altă parte, odată descoperită partea de raţionament matematic ieşit din tiparele şcolii, mulţi copii şi părinţi îşi doresc o pregătire în această direcţie. De aceea vrem să dezvoltăm competenţele de învăţare(prin explicaţii complete şi cât mai amănunţite).

 

Platforma va cuprinde două părţi:

-          una de învăţare, adresată copiilor din clasele pregătitoare – a IV a, care conţine lecţii structurate pe capitole;

-          una de testare, adresată tuturor copiilor de la clasa pregătitoare, până la clasa a VIII-a, care va cuprinde şi o secţiune de concurs cu premii.

 

 

Avantajele unei platforme online sunt multiple: primul este confortul de a lucra de acasă, al doilea este uşurinţa de a include în programul destul de încărcat această nouă activitate, al treia este dezvoltarea capacităţii de a înţelege cât mai mult din informaţia scrisă şi totodată formarea deprinderii de a argumenta soluţiile cât mai bine (urmând modelul explicaţiilor date pe platforma de învăţare). Posibilitatea de a accesa în funcţie de preferinţă temele şi de necesitate (eventualele capitole nelămurite din anii anteriori de studiu) este un alt avantaj.  Periodicitatea şi contorizarea timpului alocat pregătirii este, de asemenea, un avantaj.

            O parte a paltformei de învăţare va fi secţiunea CLUB, care conţine diverse informaţii pe care le considerăm interesante atât în completarea culturii generale, cât şi prin mesajul transmis. Secţiunea CLUB se va actualiza săptămânal şi sperăm să vă placă şi să vă determine să-i dedicaţi o parte din timpul pe care îl petreceţi în mod obișnuit navigând pe reţele de socializare sau jucându-vă.

            Dezavantajul major al testării de acasă este cel legat de formarea comportamentului în condiţii de stres şi examen. Concursurile clasice, date în sală, cu profesori supraveghetori și evaluatori şi printre alţi colegi, sunt cele care îi antrenau pe copii pentru toate examenele naţionale viitoare şi care îi făceau să nu mai aibă emoţii şi să se poată concentra la capacitate maximă indiferent de mediul în care se aflau.

            De aceea nu vom renunţa la forma clasică a Concursului Euclid, cea pe care o cunoaşteţi de atâţia ani. Vom da toate detaliile de organizare cât mai curând, astfel încât să putem începe susţinerea  etapei  I (Română şi Matematică) în luna ianuarie a anului viitor.

            Urmărind periodic site-ul veţi afla cum vă veţi putea înscrie la prima etapă a concursului şi urmărind platforma Euclid-learning vă puteţi pregăti constant pentru orice fel de concurs.

Precizări privind organizarea etapei finale

 Precizări privind organizarea probei de concurs:
  • etapa finala va avea loc pe 14 iunie 2015 (duminica)
  • cu o zi înainte de proba de concurs fiecare centru de evaluare va publica pe site organizarea participanților pe săli
  • proba de concurs incepe la ora 9, iar elevii sunt asteptati in sali incepand cu ora 8:30
  • durata concursului:
    • pentru elevii din clasa a I-a concursul dureazã o ora si 30 de minute,
    • pentru elevii din clasa a II-a, a III-a sau a IV-a, concursul dureazã doua ore,
    • pentru toate clasele din invatamantul primar redactarea rezolvãrilor se va face direct pe foaia cu subiecte
    • de la clasa a V-a la clasa a VIII-a, proba dureazã douã ore si 30 de minute si rezolvarile se fac pe foi de concurs
  • NU se citesc subiectele pentru clasa intai
  • concurenții vor completa pe foaia de concurs NUMELE și PRENUMELE complet cu majuscule si COD PARTICIPANT

 

NOTA! Subiectele si raspunsurile din bareme sunt proiectate conform DOOM2 (Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane, Academia Romana, Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan - Al. Rosetti”, Bucuresti, 2005, Editia a II-a si urmatoarele), singurul instrument normativ care „arata cum trebuie sa se spuna si sa se scrie” (DOOM2, p. XI).
  • Observaţii legate de desfaşurarea etapei finale şi a premierilor
  •  
  • Comisia de evaluare a lucrărilor de la etapa finală îşi rezervă dreptul de a descalifica lucrările identice. În același sens, comisia de evaluare va supune unui test de baraj pe elevii cu lucrări asemănatoare din același centru de test. În cazul în care vor avea rezultate slabe în urma testului, vor fi descalificați, urmând ca locul lor să fie ocupat de următorii clasați.
  • În cazul în care, la faza finală, doi elevi obţin acelaşi punctaj, se acordă premiu celui care are suma punctajelor obţinute la etapele curente, mai mare. Dacă şi aceste sume sunt egale, atunci se vor compara punctajele pe etapă, începând cu prima. Dacă şi aceste punctaje sunt egale, va obţine premiu elevul care are vârsta mai mică.
  • Premiile obţinute la CONCURSUL NAŢIONAL EUCLID se pot revendica într –o perioadă de timp specificată pe site. După ce va trece această perioadă, premiile nerevendicate se anulează.
  • Contestaţiile depuse la oricare dintre etapele concursului se rezolvă prin recorectarea lucrării. Nu se dau detalii despre conţinut, nu se scanează sau fotocopiază lucrarea.

Premii etapa finala

Premiile si distinctiile oferite de organizatori în urma etapei finale, sunt :
  • Premiul I-   diplomă de merit , medalie de aur si 3 premii in valoare totala de 1500 lei (Premiul "Parintele Arsenie Boca" in valoare de 500 lei + Premiul "Parintele Constantin Galeriu" in valoare de 500 lei + Premiul "Parintele Nicolae Tanase" in valoare de 500 lei)
  • Premiul II - diplomă de merit , medalie de argint si suma de 1000 lei (Premiul "Parintele Arsenie Boca" in valoare de 500 lei + Premiul "Parintele Constantin Galeriu" in valoare de 500 lei)
  • Premiul III - diplomă de merit , medalie de bronz si suma de 500 lei  (Premiul "Parintele Arsenie Boca" in valoare de 500 lei).
  • Mentiuni - diplomă de merit si premiu in valoare de 100 lei .
Aceste premii si mentiuni se oferã pentru fiecare an de studiu si pentru fiecare profil, tinand seama de ordinea descrescãtoare a punctajelor obtinute la etapa finalã, in proportia de 1 la 100 de participanti. Astfel daca la o clasa participa la etapa finala 950 de candidati, se vor acorda 10 distinctii:cele 3 premii si 7 mentiuni, iar daca la o clasa s-au calificat la etapa finala 25 de elevi se va acorda un singur premiu si nu vor fi mentiuni.

Pentru a fi premiat, la etapa finala a concursului, candidatul va avea un punctaj de cel putin 40 de puncte . In caz contrar premiile sau mentiunile respective nu se vor acorda.

Diplomele pentru locurile 1, 2, 3 se acorda indiferent de numarul de premii (ex: clasa a 8-a, 191 de participanti - se acorda premiul 1 si 2 si dimplome pentru 1, 2 si 3).

Pentru situatia actuala de participanti la etapa finala avem urmatoarele premii:
Cls Total participanti
etp 1+2+3
Medie nr participanti
pe etapa
Participanti
finala (15%)
Participanti
finala total
Premii
1 12100 4033.33 605 627     I, II, III, 4 x Mentiune
2 8835 2945 442 324     I, II, III, 1 x Mentiune
3 10780 3593.33 539 500     I, II, III, 2 x Mentiune
4 8841 2947 443 327     I, II, III, 1 x Mentiune
5 2556 852 128 36     I
6 1468 489.33 74 20     I
7 972 324 49 8     I
8 651 217 33 3     I

Centre de evaluare » Ultimele noutati

NOUTATI
BV104 Scoala Jules Verne, BRASOV
adaugat pe data: 2016-02-18
Ridicare diplome
CT125 Universitatea Spiru Haret, CONSTANTA
adaugat pe data: 2015-10-18
Repartizare sali
CT125 Universitatea Spiru Haret, CONSTANTA
adaugat pe data: 2015-06-13
ASPECTE ORGANIZATORICE
B214 Universitatea Politehnica Bucuresti, BUCURESTI
adaugat pe data: 2015-06-13
DISTRIBUTIA ELEVILOR PE SALILE DE CONCURS ETAPA FINALA LIMBA ROMANA 14 IUNIE 2014
B214 Universitatea Politehnica Bucuresti, BUCURESTI
adaugat pe data: 2015-06-13
REPARTIZARE SALI PENTRU ZIUA DE 14.06.2015
SV136 Universitatea Stefan cel Mare, SUCEAVA
adaugat pe data: 2015-06-13
REPARTIZARE IN SALI
BV104 Scoala Jules Verne, BRASOV
adaugat pe data: 2015-06-13
ETAPA NATIONALA 14.06.2015
SV136 Universitatea Stefan cel Mare, SUCEAVA
adaugat pe data: 2015-06-13
aspecte organizatorice
B214 Universitatea Politehnica Bucuresti, BUCURESTI
adaugat pe data: 2015-06-13
REPAERTITIA PE SALI, IS 131, 14 IUNIE 2015, LIMBA ROMANA
IS131 Universitatea Mihail Kogalniceanu, IASI
adaugat pe data: 2015-06-13

Caștigători numere norocoase - etapa a treia

Conform Loto 6/49, extragerea din 24/05/2015 au fost alese urmatoare numere: 32, 25, 45, 43, 40, 2, care au format urmatoarele secvente castigatoare: 3225, 4543, 4002

Premiile se vor revendica trimitand un email la adresa kogaion115@yahoo.com . Atentie! Premiile nerevendicate pana la data de 1 iulie nu se vor mai acorda! 

Nume Secventa Scoala Localitate
Matner Luana 3225 PETRU MUSAT SIRET
Cimpanu Teodor 3225 SCOALA GIMNAZIALA NR.10 SUCEAVA
Scurtu Matei Cosmin 4002 O. Cazimir Iasi
Paicu Amalia 4002 SCOALA GIMNAZIALA NR.10 SUCEAVA
Neacsu Nicolae Stefan 4543 Spiru Haret BUCURESTI
Avram Andreea 4543 I. Simionescu Iasi

Premiul special Sfantul Ierarh CALINIC de la Cernica in valoare totala de 1500 lei

Vom acorda un nou premiu de recunoastere a valorii: Premiul Sfantul Ierarh CALINIC de la Cernica in valoare totala de 1500 lei (15 premii a cate 100 Lei). Acesta se va acorda pentru cate cinci concurenti din judetele : Bucuresti, Arges si Suceava.

Ne propunem sa recompensam elevii valorosi si care au nevoie de acest ajutor material. Vom acorda acum acest premiu unor copii valorosi din judetele mai sus mentionate, care vor participa la etapa a treia si care vor fi alesi din centrele de test cu cei mai multi concurenti din aceste judete. Cei care vor fi premiati vor fi alesi de profesorii din acele centre de test.

Premiile vor fi atribuite de comisiile judetene conduse de:

  • Lavinia Savu - Bucuresti,
  • Dinculescu Dragos - Arges,
  • Florentina Atanasiu - Suceava.


"Luati invatatura, ca mult argint si mult aur veti castiga cu ea" (Eclesiasticul 51.35)


citeste despre viata Sfantului Ierarh CALINIC »
 

Anul scolar 2014-2015

Dragi participanţi,

Începând cu anul şcolar 2014-2015 vom face următoarele schimbări în modul de desfăşurare a concursului.

1. Clasa pregătitoare şi clasa întâi vor participa la concurs din prima etapă, atât la limba română cât şi la matematică.

2. Clasa întâi se va califica la finală după regulile valabile pentru celelalte clase, iar clasa pregătitoare nu va susţine etapa finală, deoarece considerăm că elevii sunt prea mici pentru a face faţă regulilor de organizare şi gradului de dificultate a a subiectelor.

Regulamentul valabil pentru acest an şcolar va fi disponibil pe site începând cu data de  16.09.2014.

Etapa I va avea loc în data de: 25 octombrie 2014

Coordonare a Concursului Euclid de Limba şi Literatura Română

Începând cu etapa a III a a Concursului Euclid de Limba şi Literatura Română, subiectele vor fi elaborate sub coordonarea domnului profesor MIHAIL STAN, asa cum subiectele propuse la Concursul de Matematică sunt elaborate sub coordonarea domnului profesor ION SAVU.

Aceasta hotărare a fost luată pentru că cei doi domni profesori au o experienţă vastă în elaborarea de subiecte, fiind colegi în cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare o lungă perioadă de timp şi pentru că ne dorim ca acest concurs să aibă o înaltă ţinută ştiinţifică, fapt certificat şi de apariţia numelui autorilor pe subiecte.

Stan Mihail - activitate didactică de peste patru decenii și experiență în evaluare – examene naționale (autor-coordonator al Ghidului MECT-SNEE de evaluare pentru limba și literatura română, coautor al programelor pentru examene naționale și responsabil cu proiectarea, elaborarea testelor și administrarea acestora – Capacitate/Evaluare Națională și Bacalaureat, între 1999 și 2009,  autor/coautor al unor serii de cărți, studii și articole cu profil de evaluare școlară; conform „Enciclopedia personalităților din România”, Hübners Who is Who, Ediția a VII-a, 2012, p. 1970) .

Rezultate etapa finala - romana

          Sâmbata, 6 octombrie 2014, a avut loc FESTIVITATEA DE PREMIERE a câştigătorilor FAZEI NAŢIONALE 

A CONCURSULUI EUCLID, LIMBA ROMÂNĂ ŞI MATEMATICĂ.

            Festivitatea s a desfăşurat în incinta clădirii Rectoratului din cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti şi au participat peste 100 de persoane, părinţi şi copii, din toate colţurile ţării.

            Premiile le au fost înmânate câştigătorilor de către o comisie formată din Dl Sorin Marica ( preşedintele fundaţiei Kogaion 115), Dl Anton Hadăr ( prof. dr, vicepresedinte al Senatului Universităţii Politehnice, liderul Federaţiei Sindicale Alma Mater) şi prof Lavinia Savu ( preşedinte al Comisiei Gimnaziale şi Comisiei Învăţământului Primar).

            A fost prima fesitivitate şi sperăm că aşa va fi de acum înainte, cu cât mai mulţi participanţi şi organizare din ce în ce mai bună.

            Îi rugăm pe cei care au fotografii de la festivitate, să le trimită pe adresele de contact, pentru a fi publicate pe site!

                                                                                   Vă mulţumim!

Vezi aici galeria foto completa

 
 
Decernarea premiilor
In cazul in care, din diverse motive nu ati putut participa la festivitatea de premiere, premiile in bani se vor vira in contul unuia dintre parinti conform datelor furnizate prin completarea formularului ce este pus la dispozitia Dvs. pe site (click aici)
 
 
Pentru elevii care au obtinut premii constand in medalii si diplome, acestea se vor transmite prin curier cu ocazia primei etape (romana 25 oct, respectiv matematica 23 nov) catre centrele in care au sustinut etapele din cursul anului.
Gasiti in lista de rezutate de la etapa finala completat in dreptul fiecarui participant centrul de unde se poate revendica premiul, click aici http://www.concurs-euclid.ro/romana/finale

Gasiti mai jos si lista centrelor pentru revendicarea premiilor de la etapa finala:

Centrul de la ASE nu distribuie diplome si nu poate oferi informatii in acest sens

Diplomele de la etapa I a Concursului National Euclid de română/ matematică pentru participantii care au sustinut etapa 1 a concursului de lb romana sau matematica la centrul de la  ASE (B198)  se pot ridica de la SCOALA GIMNAZIALA “ PIA BRĂTIANU”, in intervalul orar 11-17, pana cel tarziu 18.12.2014 si incepând cu 05.01.2015. Diplomele de ridica de la doamna Stefan Mihaela, corp A, parter. 

De asemenea, ele vor fi disponibile in timpul desfasurarii etapei a II a a Concursului, in incinta centrului de la ASE.

Centrul de la ASE nu distribuie diplome si nu poate oferi informatii in acest sens!

Etapa finala - Decernarea premiilor

Fundatia Kogaion 115, organizatorul Concursului National Euclid editia 2014 – 2015, anunta decernarea premiilor corespunzatoare etapei finale (premiile in bani) intr-un cadru festiv, la Universitatea Politehnica Bucuresti, pe data de 3 Octombrie 2015. Festivitatea va avea loc in cladirea Rectoratului, parter, Amfitetrul AN 010, incepand cu ora 12:00.
 
In cazul in care, din diverse motive nu puteti putut participa la festivitatea de premiere, premiile in bani se vor vira in contul unuia dintre parinti conform datelor furnizate prin completarea formularului ce este pus la dispozitia Dvs. pe site (click aici)
 
Pentru elevii din provincie care au obtinut premii constand in medalii si diplome, acestea se vor transmite prin curiercatre administratorii de test care au coordonat proba la etapa finala in perioada 5-20 10 2015.
 
Pentru elevii din Bucuresti , diplomele si medaliile se pot ridica incepand cu data de 5 octombrie intre orele 15.00-17.00 de la sediul Fundatiei KOGAION 115 din Bucuresti, Bd. Timisoara, nr 6, et 2, Cam 211 ( sediul se afla intr-un imobil apartinand Ministerului Economiei si Finantelor, situate pe Bd Timisoara in apropiere de interesectia cu str Sibiu, intre liceul Petru Maior si sediul BCR).

 

Un program detaliat (interval orar, locatie, persona de contact) se va afisa pentru fiecare centru in parte incepand cu 5 octombrie.

Povestea saptamanii - sectiune realizata de Prof. Margareta Visan

Aflarea capului Sfântului Ioan Botez?torul 24 FEBRUARIE

Aflarea capului Sfântului Ioan Botez?torul


Am povestit cum Irodiada, temându?se ca Ioan Botez?torul s? nu se scoale din mor?i, lu? capul lui dup? t?iere ?i îl îngrop?, la ceas de noapte, în p?mântul necurat din curtea vilei sale. Dar se face c? Ioana, femeia lui Huza, care era pe atunci iconomul lui Irod, tocmai în acel ceas se afla în acea curte ?i, ascuns? în umbr?, privi cum p?c?toasa necinstea capul Sfântului Ioan, pentru uciderea c?ruia Ioana avea mult? jale ?i suspin. C?ci aceast? femeie prinsese drag de cuvântul îndumnezeit al lui Ioan pe care îl împ?rt??ea ucenicilor s?i în temni??. Deci, v?zând fapta nelegiuit?, Ioana a dezgropat în taina nop?iicapul Înaintemerg?torului ?i, a?ezându?l în vas de lut, l?a îngropat în muntele Eleonul, unde era satul lui Irod.
Dup? un timp, ajungându?i la urechi ve?tile despre Iisus care se chema Hristos, Irod se întreb? dac? nu cumva Ioan a înviat ?i el. ?i c?utând împreun? cu femeia sa capul Sfântului ?i neg?sindu?l, Irod zise: „Ioan pe care l?am t?iat, acela s?a sculat din mor?i ?i pentru aceasta se lucreaz? puteri prin el.”
Trecuse de atunci mult? vreme pân? când, într?o zi, un str?in sosi în Sfânta Cetate a Ierusalimului ?i cump?r? un loc în muntele Eleonului ca s???i zideasc? acolo o chilie. Acest om purta numele de Inochentie ?i, dac? odat? fusese bogat ?i sl?vit în palatele împ?r?te?ti, acum, aflând de înv???tura Domnului nostru Iisus Hristos, se lep?d? de cele lume?ti, dorind s? îmbrace rânduiala monahiceasc? ?i s? caute s? împlineasc? voia lui Dumnezeu. Inochentie tr?i în chilia sa pentru un timp, pân? când sim?i de trebuin?? s? construiasc? o mic? biseric? din piatr?, unde s? aduc? slav? Domnului. ?i, s?pând un ?an? pentru temelie, el g?si un vas de lut ascuns în p?mânt. ?i, dup? voia lui Dumnezeu, el afl? în?untru capul Sfântului Ioan Botez?torul pe care îl p?str?, cu mare bucurie ?i cinste, la sine, ?tiind prin duhul c? acela era capul Înaintemerg?torului. Dar apropiindu?i?se sfâr?itul zilelor, Inochentie ascunse iar??i capul în p?mânt, de frica p?gânilor care umblau pe atunci prin acele locuri ?i care necinsteau, în necredin?a ?i ne?tiin?a lor p?c?toas?, tot ce era sfânt. ?i, dup? trecerea lui Inochentie la Domnul, ?i biserica ?i chilia s?au pierdut, cum odat? se întâmplase cu satul lui Irod, încât nu se mai cuno?tea locul îngrop?ciunii cinstitului cap. S?a întâmplat apoi ca, în vremea când marele împ?rat Constantin s?a botezat ?i maica sa, Sfânta Elena, a descoperit Sfânta ?i de via?? f?c?toarea Cruce a Domnului, doi monahi levantini se sf?tuir? s? urce la Ierusalim ca s? se închine la sfintele locuri, precum ?i la Sfânta Cruce. Deci, ajungând ei la Ierusalim, într?
o noapte senin? i se ar?t? unuia dintre ei Sfântul Ioan, Merg?torul înainte, în vremea somnului, care îi porunci s? porneasc? spre muntele Eleonului ca s??i dezgroape cinstitul cap. Pelerinul, sculându?se înfrico?at, îi împ?rt??i cele visate celuilalt monah, dar acesta nu?i d?du crezare ?i îl convinse ?i pe el c? cele visate erau doar o închipuire stranie. Dar într?o alt? noapte Sfântul Ioan li se ar?t? amândurora în parte, în timpul vis?rii, ?i cu asprime le zise: „Toat? necredin?a ?i lenevirea lep?dând?o,face?i ceea ce v?am poruncit.” Sculându?se acum amândoi ?i cuprin?i de înfrico?are împ?rt??indu??i unul altuia vedeniile, pornir? c?tre satul lui Irod ?i dezgropar? comoara cea f?r? de pre?: capul Botez?torului Domnului. ?i, punându?l într?un sac din p?r de c?mil?, s?au întors la Ierusalim. În aceea?i vreme, un olar din cetatea Emesa, f?r? prea mul?i bani, trecea pe acolo în alt? ?ar?, c?ci î?i l?sase femeia ?i copiii din pricina s?r?ciei. ?i, înso?indu?se la drum cu cei doi monahi, ace?tia din urm? îi încredin?ar? s? poarte pentru ei sacul din p?r de c?mil?, f?r? s??i spun? ce se afla într?însul, c?ci prinseser? fric? ?i necredin?? de cele întâmplate. ?i iat? c? i s?a ar?tat olarului Sfântul Ioan, zicându?i: „L?sând pe c?l?torii t?i, fugi de dân?ii cu acest sac, pe care îl ai în mâini.” Acestea le?a poruncit Înaintemerg?torul deoarece era v?dit? necredin?a ?i nevrednicia celor doi monahi, pentru c? întâi nu ascultaser? de cuvântul s?u, ca apoi s? lase pe un simplu olar s? poarte sacul cu odorul nepre?uit. Deci Sfântul Ioan dorea s? fac? un bine pauperului om ?i acesta fugi cu capul în sacul din p?r de c?mil? înapoi la casa sa. Ajungând deci la so?ia lui, olarul intr? în c?min ca un adev?rat înving?tor, ?inând în mâini comoara de nepre?uit, capul sfin?it al Botez?torului. ?i de atunci olarul prosper? ?i se îmbog??i, uitând necazurile de alt? dat? ?i ajutând mereu s?racii din avu?iile agonisite. ?i toat? vremea vie?ii lui cinsti cu mare smerenie ?i credin?? aceast? avu?ie, t?mâind capul ?i aprinzând lumân?ri ?i rugându?se. ?i la vremea mor?ii sale, olarul a?ez? capul Sfântului într?un vas cu ap? ?i vasul într?un sicriu pecetluit, aceasta fiind voia Înaintemerg?torului. ?i sim?indu??i zilele c? se apropie de ultima, olarul încredin?? capul cinstit surorii sale, povestindu?i acesteia cele prin care trecuse, de la s?r?cie la înnavu?ire. ?i îi porunci s? nu deschid? sicriul, decât dac? Sfântul dore?te asta, ?i dac? vine vremea mor?ii ei s? îl încredin?eze unui om tem?tor de Dumnezeu ?i îmbun?t??it. Apoi, olarul î?i d?du duhul. Dup? acestea, cinstitul cap a ajuns în mâinile unui monah prezbiter pe nume Eustatie, care vie?uia într?o pe?ter?, aproape de cetatea Emesa. Doar c? acest monah era eretic, crezând în cuvintele lui Arie. Cu toate acestea,
credincio?ii veneau în pe?tera lui ?i se vindecau prin darul capului Merg?torului?Înainte, care era ?inut în tain?, astfel c? Eustatie î?i aroga puterea t?m?duitoare. Aflând îns? despre mâr??via ?i eresul lui, emesenii împreun? cu domnul lor ?i cu episcopul locului îl alungar? din pe?ter?, iar acesta primi, cu condi?ia de a?l mai l?sa o noapte singur în pe?ter?. În acea noapte el ascunse iar??i capul sub p?mânt, cu gândul negru de a veni apoi în tain? s??l ia din nou pentru sine. Dar, dup? ce a fost alungat, în pe?ter? s?au a?ezat ni?te monahi dreptcredincio?i ?i nu i?a mai fost cu putin?? s? se întoarc?. Ace?tia au construit lâng? pe?ter? o m?n?stire, dar capul Sfântului Ioan nu a fost aflat ?i a r?mas îngropat pân? în vremea arhimandritului Marcel al acelei m?n?stiri, care l?a descoperit într?un fel minunat ?i care poveste?te despre acestea în cuvintele lui: „Bine este cuvântat Domnul nostru Iisus Hristos, c? m?a învrednicit pe mine, Marcel, robul S?u, a fi v?z?tor al vedeniei de fa??, care mi s?a f?cut în 18 zile ale lunii Februarie, în s?pt?mâna din mijlocul sfintelor 40 de zile, descoperindu?se în somn noaptea, c?ci am v?zut toate por?ile m?n?stirii noastre deschise. Deci m?am înfrico?at ?i mi se p?rea c? ies s? le închid. Apoi iar??i am v?zut un râu trecând prin poarta m?n?strii, ?i m? miram de unde iese acea mul?ime de ap?. Pe când gândeam aceasta, am auzit un glas de multe cete, venind spre noi dinspre r?s?rit, cu sunet mare, iar fiecare ceat? avea deosebit grai ?i striga: «Iat?, se arat? Sfântul Ioan, Botez?torul lui Hristos!». Astfel strigând, cetele au intrat în m?n?strie. Iar eu, l?sând por?ile ?i privirea râului, de fric? acoperindu?m?, am alergat ?i m?am suit în vârful sc?rii, pe care stând, mi se p?rea c? v?d în m?n?stire dou? cur?i, una spre apus, iar alta spre miaz?zi, ?i o biseric? între dânsele. Apoi fiecare ceat? intra în curtea dinspre apus, iar de acolo mergea în biseric? ?i, închinându?se, ie?ea pe u?a dinspre miaz?zi. Dup? ce au stat cetele din umblarea lor, iar??i am auzit un glas, strigând: «Iat? Sfântul Marele Ioan Botez?torul!». Apoi, privind, l?am v?zut în biseric? ?i cu dânsul pe al?i doi, unul de?a dreapta ?i altul de?a stânga. Atunci, îndat? cetele au mers la dânsul, una dup? alta, ?i luau de la dânsul binecuvântare. ?i eu, în sine?mi, gândeam s? m? apropii ?i s? m? binecuvânteze. Intrând eu mai pe urm? decât to?i, pe alt? u??, cu fric? ?i cu cutremur, m?am închinat înaintea lui pân? la p?mânt ?i m?am atins de picioarele lui. Iar el, ridicându?m?, m?a cuprins cu dragoste, atingându?se de barba ?i de gura mea, cu sfânta sa gur?, apoi, sco?ând din sânul s?u un vas plin de miere, mi?a dat, zicând: «Prime?te binecuvântare». Acestea zicând, el mergea, dar mergeam ?i eu în urma lui ?i am v?zut un stâlp de foc înaintea lui ?i înfrico?ându?m?,
mam de?teptat. Dup? aceasta, trecând ziua, am poruncit ca seara s? cânte fra?ii obi?nuita rânduial?, adic? psalmii cu stihuri. Pe când cântau ei, fratele Isachie, ridicându??i ochii, a v?zut foc prin ferestruie arzând în biserica sfintei pe?teri, unde era cinstitul cap al Sfântului Ioan, de care noi nu ?tiam. Dar fratele, v?zând focul, a strigat: «Domnul meu, iat? v?d foc arzând la sfânta pe?ter?!». Eu am zis c?tre dânsul: «Nu te teme, frate, ci însemneaz??te cu semnul Crucii ?i taci!». Dup? cinci zile, pe la miezul nop?ii, pe când dormeam, o mân? m?a atins de trei ori în coasta cea dreapt? ?i un glas a zis c?tre mine: «Iat? m?am d?ruit vou?. Scoal? ?i urmeaz? stelei ce merge înaintea ta ?i unde te va duce, acolo s? sapi în p?mânt, c? m? vei afla». Iar eu, cu fric? ?i cu cutremur de?teptândum? din somn, ?edeam ?i am v?zut o ceat? stând înaintea u?ii chiliei în care eram. Înfrico?ându?m? foarte, m?am însemnat cu semnul Crucii ?i am ie?it, iar steaua mergea înaintea mea. Dup? aceea, am intrat în pe?ter? ?i, ducându?m? pân? la locul unde era cinstitul cap al Sfântului Ioan Merg?torul?Înainte, s?a f?cut nev?zut?. Iar eu m?am închinat Domnului, c?zând cu fa?a la p?mânt, ?i am f?cut mult? rug?ciune. Apoi, aprinzând lumânare ?i t?mâie ?i luând sapa, am început a s?pa chemând pe Domnul. S?pând eu, se auzea sunet mare ?i era p?mântul vârtos ca arama. Apoi, ostenindu?m? mult, am aflat c?r?mizi, pe care sco?ându?le, am v?zut o lespede de piatr? ?i pe aceea, sco?ând?o cu mult? osteneal?, am aflat purt?torul ?i sfin?itul vas, în care era cinstitul ?i vrednicul de fericire cap al Merg?torului?Înainte. Apoi, cuprinzându?m? bucurie ?i fric?, am luat o lumânare ?i t?mâie ?i, îndr?znind a pip?i, m?am închinat ?i iar??i am acoperit vasul cinstit, dup? aceea m?am dus din pe?ter?. În u?? m?a întâmpinat preacinstitul arhimadrit Ghenadie, care venise în m?n?stirea noastr?, ?i, luându?m? în?untrul pe?terii, a f?cut rug?ciune ?i dup? aceea a început a?mi spune vedenia sa: «Am v?zut, zise el, c? în acest loc, unde st?m acum, st?team amândoi ?i era mult? pâine de orz curat?, mai luminoas? decât soarele. Apoi am v?zut popor f?r? num?r intrând în pe?ter? ?i lua din mâinile noastre pâinile acelea, îns? pâinile nu sc?deau, ci mai mult se înmul?eau».
Acestea auzindu?le eu de la p?rintele Ghenadie, am în?eles c? de la Dumnezeu era acea vedenie, care însemna darul cel neîmpu?inat al Botez?torului, care era s? se dea tuturor cu îndestulare în acel loc. Deci i?am spus ?i eu cele ce am v?zut ?i i?am ar?tat preacinstita comoar? aflat?. V?zând?o el, s?a bucurat foarte mult ?i ne?am sf?tuit ce am putea face. ?i ne?am învoit amândoi ca s? nu spuneam îndat? cuiva despre aceea, nici
episcopului Uranie, p?storul Bisericii Emesei. Ci mai întâi s? ar?t?m taina aceasta fericitului stare?, p?rintele ?tefan, care era pov??uitor de nevoin?ele pustniciei în m?n?stirea Daromirei. Dup? aceasta, el s? arate episcopului, pentru c? îi era iubit. Dar, mergând la m?n?stirea Daromirei, n?am g?sit pe p?rintele ?tefan, fiindc? se dusese s? cerceteze alte m?n?stiri. Deci am trimis la cucernicul diacon Chiriac, care era în cetate, în sfin?itul loca? cel dintâi. Acela, venind ?i închinându?se nou? întru Hristos, a spus vedenia sa, pe care a v?zut?o în vis, dup? toate asemenea cu vedenia aceea pe care minunatul Ghenadie a v?zut?o ?i i?am spus lui a noastr? tain? despre Sfântul Merg?tor?Înainte. Deci au zis diaconul Chiriac ?i p?rintele Ghenadie c? se cade ca îndat? s? anun??m despre aceea pe p?storul bisericesc. Iar eu a?teptam pân? ce stare?ul ?tefan se va întoarce de la m?n?stirile sale ?i am petrecut cinci zile. Iar sosind sâmb?ta ?i noi vorbind, deodat? am c?zut ?i z?ceam de o boal? nea?teptat?, încât nu puteam nici a m? scula. Deci, Ghenadie ?i Chiriac se mirau de r?ul ce mi se întâmplase ?i au f?cut rug?ciune c?tre Domnul, pentru mine. Iar dup? rug?ciune ziser? c?tre mine: «Au nu ?i?am spus c? se cade a spune episcopului taina?». Iar eu, auzind aceasta, m? def?imam, fiindc? nu am f?cut bine ascunzând o tain? ca aceasta, pe care se c?dea a o ar?ta îndat? pentru slava lui Dumnezeu. Deci, r?m?sesem net?m?duit, dar f?cându?se sear?, dup? obi?nuita cântare, venind la mine acei cinsti?i b?rba?i, Ghenadie ?i Chiriac, mi?au spus c? s?au jurat cu jur?mânt s? spun? arhiereului de taina aceea din vremea utreniei, mai înainte de r?s?ritul soarelui. ?i eu am zis c?tre dân?ii: «Bun este sfatul vostru, fra?ilor. Deci fie ceea ce v?a?i sf?tuit».
Astfel, întorcându?m? cu dân?ii, îndat? m?am îndreptat din boal? ?i m?am f?cut s?n?tos. Apoi mam dus în cetate cu dân?ii foarte de diminea?? ?i am aflat pe episcop ie?ind din biseric?, de la cântarea Utreniei, ?i i?am spus lui toate cele despre ar?tarea cinstitului cap al Sfântului Merg?tor?Înainte. Iar el, umplându?se de mare bucurie, ne?a poruncit ca, nespunând nim?nui taina, s? ne ducem la m?n?stire. A doua zi, prezbiterii ?i diaconii au venit în m?n?stirea noastr? ?i, s?vâr?ind sobornice?te sfânta slujb?, s?au apropiat de locul acela în care era vasul cu sfântul cap. ?i diaconul gl?sui: «Genunchii pleca?i?v? ?i Domnului s? ne rug?m»; to?i ne?am închinat la p?mânt. Iar episcopul Uranie, rugându?se, a scos vasul cu cinstitul cap din sânul p?mântului. Era acolo cu episcopul un prezbiter, anume Malh, care, necrezând, a zis: «De unde poate fi aici capul Merg?torului?Înainte?». ?i, îndr?znind, a pus mâna sa pe vas ?i s?a atins de vârful cinstitului ?i prea
l?udatului cap, ?i îndat?, pentru necredin?a lui, s?a uscat mâna aceea care s?a atins ?i s?a lipit de vas. To?i v?zând acea minune, s?au mirat foarte mult. Iar p?storul, cu cei ce stau în fa??, rugându?se lui Dumnezeu cu dinadinsul, prezbiterul cel pedepsit abia a putut s???i dezlipeasc? mâna de pe vas, îns? i?a r?mas neputincioas?. Iar pl?cutul lui Dumnezeu p?stor, cu tot clerul bisericesc, luând sfin?itul vas, cu comoara ce se afla într?însul, l?a dus în sfânta biseric? ?i l?a pus într?un loc sfin?it al altarului, pân? ce s?a zidit Merg?torului?Înainte biseric? deosebit?, dumnezeiasc?, în cetatea Emesei, luând sfâr?it cu frumoas? podoab?; întru care, când era s? se aduc? acel sfin?it cap, s?a ar?tat Botez?torul în vedenie prezbiterului Malh, celui care nu crezuse, ?i i?a poruncit ca în vremea aducerii s???i pun? mâna cea bolnav? pe vas c? se va t?m?dui. ?i f?când aceea, prezbiterul îndat? a câ?tigat t?m?duire.”
Chiar ?i Sfântul Simeon Metafrast, în via?a cuvioasei Matroana, scrie astfel despre aflarea acelui cinstit cap al Merg?torului?Înainte: „În acel timp, un om, arându??i holda sa, a v?zut la un loc, unde era pe?tera aceea în m?n?stire, un foc ie?ind din p?mânt. ?i nu odat? a v?zut aceea, ci de mai multe ori; c? în multe zile se ar?ta o v?paie de foc neîncetat, ie?ind din p?mânt. Deci a mers omul acela în cetate – ziua aceea era Duminic?, în care ?i Marcel cu Ghenadie ?i cu Chiriac au mers la episcop – ?i au spus lui Uranie, episcopul Emesei. Iar episcopul, cunoscând c? este un lucru mare, a luat pe clericii s?i ?i au mers la locul acela, în pe?tera în care alt? dat? locuia Eustatie, ereticul; ?i f?când rug?ciune a poruncit ca în locul acela s? sape p?mântul. Aceasta f?cându?se, s?a g?sit vasul, care avea într?însul nu aur sau argint, ci capul Sfântului Ioan Înaintemerg?torul ?i Botez?torul Domnului, cel mai scump decât toate comorile p?mânte?ti. ?i a str?b?tut pretutindeni vestea despre aceasta, apoi s?a adunat acolo tot poporul, nu numai din cetatea Emesei, ci ?i din toate cet??ile ?i satele din jur. ?i a mers cuvioasa Matroana din m?n?stirea sa, cu toate surorile, ca s? se închine Capului celui g?sit al Sfântului Ioan. ?i a izvorât din acel cinstit cap mir bine mirositor, ?i preo?ii ungeau cu acest mir pe poporul ce se adunase, f?cându?le semnul Crucii pe fruntea lor. Deci a luat din mirul acela ?i Sfânta Matroana, într?un vas mic, vrând s??l duc? în m?n?stirea sa, spre binecuvântare. Dar poporul, sârguindu?se c?tre acel mir sfânt, o îmbulzea încât ea nu putea s? treac?. Al?ii, v?zând la dânsa sfântul mir, o rugau ca s??i însemneze cu mirul acela, c?ci nu puteau s? ajung? la preo?i; care lucru îl ?i f?cea ea, fiind silit?. ?i s?a întâmplat acolo un orb care din na?terea sa nu
v?zuse lumina. Acela a rugat pe Matroana ca s??l însemneze ?i pe el cu sfântul mir. Iar ea i?a uns ochii lui ?i îndat? a v?zut bine. Dup? mul?i ani, acel sfânt cap s?a adus cu slav? din cetatea Emesei în Constantinopol ?i s?a a?ezat în biserica Merg?torului?Înainte, în locul Edomon cel prea frumos, zidit prin împ?r?teasc? rânduial?. Dar dup? mul?i ani, venind eresul lupt?rii contra sfintelor icoane – când nu numai sfintele icoane, ci ?i sfintele moa?te ale sfin?ilor, unele era arse, altele erau aruncate în amre ?i în râuri, iar altele c?lcate cu picioarele ?i în multe feluri batjocorite – atunci, unii cre?tini, fugind din împ?r?teasca cetate, cea plin? de f?r?delegea ereticeasc?, au luat în tain? capul Botez?torului ?i l?au dus la Comani, unde alt? dat? a r?posat Sfântul Ioan Gur? de Aur ?i, ducându?l acolo, l?au ascuns iar??i în sânul p?mântului, în vas de argint. Acolo a stat ne?tiut de nimeni, pân? în vremea împ?ratului Mihail, fiul lui Teofil ?i al Maicii sale Teodora, mp?r?teasa, cei ce au restabilit dreapta credin??, pe vremea împ?r??iei c?ruia, prin dumnezeiasca ar?tare, iar??i s?a aflat ?i s?a dus în Constantinopol, de prea sfin?itul patriarh Ignatie al Constantinopolului, întru cinstea ?i slava lui Hristos, Dumnezeul nostru, cel împreun? cu Tat?l ?i cu Sfântul Duh sl?vit în veci. Amin.”

 

Preot Nectarie-Manastirea CERNICA


Prof. Margareta Visan





Concursul National de Matematica Euclid © 2008 - 2020